۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

مهر گزارش می دهد/

خدمات مشاوره ای نیازمند پوشش بیمه ای/ ازدواج های ناموفق بلای جان جامعه

خدمات مشاوره ای نیازمند پوشش بیمه ای/ ازدواج های ناموفق بلای جان جامعه

اراک- متاسفانه آن میزان که در بحث سلامت جسمانی سرمایه گذاری و سیاست گذاری شده است، در بعد روانی افراد ورود نداشتیم؛ این در حالی است که بسیاری از بیماری‌های جسمی ناشی از اختلالات روانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، ازدواج یکی از مقاطع مهم و حساس در زندگی هر فرد بوده که اهداف فرد در جهت دیگری غیر از سمت و سوی فردی و شخصی اش تغییر یافته و این مسیری است که فرد پس از پیمان بستن با فرد دیگر وارد آن مسیر می شود.

ازدواج یک ریسک بزرگ در زندگی بوده که انسان ها به آن تن داده، اما برخی از ازدواج راضی و برخی ناراضی بوده و این موضوع بسیار حساس و بحث برانگیز است.

برخی ازدواج ها به بن بست رسیده در صورتی که واقعا هیچ دلیلی برای این شکست وجود ندارد و برخی ازدواج ها دوام پیدا کرده در صورتی که دلایل بسیاری برای شکست آنها وجود دارد.

در دهه های اخیر ازدواج به روش های مدرن و آشنایی زوجین پیش از آشنا شدن خانواده انجام شده و در بسیاری از موارد نیز زندگی مشترک بسیار کوتاه بوده و به جدایی منجر شده است.

پس از جدایی زوجین، مشکلات و دغدغه های بسیاری در کمین آنان بوده و این مسایل بیشتر بانوان را تحت تاثیر قرار داده و نگاه های معنی دار اطرافیان زندگی را برای آنان مشکلتر می کند.

پاسخ به سوالات ذهنی ضروری است

یک مشاور خانواده با تاکید بر اینکه جوانان پیش از ازدواج باید بدانند چرا ازدواج می کنند؟ گفت: هنگام ازدواج به این موضوع فکر کنید آیا می توانید با این حقیقت کنار بیایید که شاید همسر آینده تان مانند شما نباشد و اولویت های او در زندگی با اولویت های شما تفاوت داشته باشد؟

میترا بهشتی ادامه داد: هنگامی که تصمیم به ازدواج گرفته یا تحت فشار اطرافیان مجبور به ازدواج می شوید و البته خواستگار خوبی هم دارید، باید این سوال را از خود بپرسید، چرا می خواهید ازدواج کنید؟

وی اظهار کرد: اگر پاسخ شما این بود که نیاز به یک همراه دارید، از خود بپرسید، آیا می توانید با عیب ها و کاستی های یک آدم دیگر، که در همه چیز با شما شریک خواهد شد کنار بیایید؟ آیا می توانید با این حقیقت کنار بیایید که شاید همسر آینده تان مانند شما نباشد؟

این مشاور خانواده با تاکید بر اینکه متاسفانه بیشتر افراد قبل از آن که حتی این سوالات به ذهنشان خطور کند وارد ماجرای ازدواج می شوند، بیان کرد: بهتر است قبل از این که فرد دیگری را وارد دنیای خود کنید پاسخ منطقی به این سوالات بدهید.

بهشتی با اشاره به اینکه خود بودن، خود را دوست ‌داشتن، صداقت، اعتماد ‌به ‌نفس بالا به عنوان برخی از ویژگی‌ های بنیادی برای تداوم زندگی مطلوب است، افزود: باید به دنبال کسی باشید که از آنچه هست و آنچه خواهد شد، راضی باشد، عزت‌ نفس واقعی به انسان‌ حس استواری و قدرت درونی بخشیده و می‌توانید از او بپرسید، آیا به کسی که هست، افتخار می‌کند یا خیر؟

وی ادامه داد: هرقدر خودتان را بیشتر دوست داشته باشید، به همان میزان، مشکل‌تر می تواند از لحاظ جسمانی یا عاطفی به خودتان آسیب برسانید، اگر به رفتار او با خودش دقت کنید تمام این موارد، انعکاس‌هایی از اعتماد‌ به‌ نفس او است، کسی که با خودش بد رفتار می‌کند، با شما نیز‌ همانطور رفتار می کند.

این مشاور خانواده تصریح کرد: به دنبال همسری باشید که به جای فقط صحبت کردن درباره‌ی هدف‌هایش در زندگی، در راستای هدف هایش، اقدامی انجام داده و با فعالیت‌ها، پشتکار، اراده و توکل به خدا، می‌توان به راحتی، اعتماد ‌به ‌نفس بالای او را تشخیص داد.

مشاوره يک رابطه همدلانه، هدف دار و غير رسمی است

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه مشاوره در پیشگیری آسیب های اجتماعی اهمیت و تاثیر بسزایی دارد، گفت: اگر مشاوره ها توسط مشاوران متبحر، مجرب و دارای اطلاعات جامع انجام شود در پیشگیری از معضلات اجتماعی بسیار تاثیرگذار است.

کیانوش امینی با اشاره به اینکه وظيفه مشاور کشف و روشن کردن راه های رسيدن به زندگی بهتر برای رفاه بيشتر است، افزود: هدف از مشاوره اين است، که مراجعه کننده احساس بهتری داشته باشد و بهترين راه حل مشکل را بيابد.

وی با بیان اینکه مشاوره بطور عام به معنی کمک به دیگران بوده و در تعاریف تخصصی به فرآیندی گفته می شود که دارای استانداردها بوده و توسط افراد حرفه ای انجام می شود، اضافه کرد: گاهی برخی افراد بدون تحصیلات آکادمیک یا تحصیلات غیر مرتبط به کار مشاوره می پردازند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه با مطالعه می توان از مهارت مشاوره در زندگی عادی و روزمره مدد گرفت اما نمی توان کار تخصصی انجام داد و دیگران را درمان کرد، گفت: فردی که بطور تخصصی و حرفه ای کار مشاوره می کند، باید تحصیلات آکادمیک و دوره های آموزشی بسیاری را طی و از مشاوره های سطحی شروع کند تا بتواند به درمان اختلالات بپردازد.

امینی با بیان اینکه روان درمانی شکلی از درمان است که با روش های روانشناختی انجام می شود، تصریح کرد: هدف روان درمانی بهبود کارکرد اجتماعی و هیجانی شخص، اصلاح رفتار انحرافی و تسهیل رشد و تحول روانی و معنوی است.

وی با اشاره به اینکه یک مشاور باید دیدگاه های نظری و عملی فنون و روش های مشاوره را به خوبی بداند و از فیلترهای علمی بسیاری عبور کند تا مجوز درمان بگیرد، افزود: مشاوره رشته ای که به طور مداوم در حال تغییر و تحول است و بعضی موضوعات و مشکلات و نگرانی های خاص به احتمال بسیار زیاد همراه با نیازهای مراجعان و جامعه تغییر می کند.

ارائه خدمات مشاوره ای در سه سطح

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه بهزیستی بزرگترین شبکه مشاوره ای برای ارائه خدمات در بخش‌های مختلف به مردم است، اضافه کرد: خدمات تلفنی، حضوری مشاوره و ارائه مشاوره به متقاضیان در سه سطح محلی و خانواده، مشاوره حضوری و تخصصی از جمله خدمات مراکز مشاوره این اداره است.

امینی با اشاره به اینکه در سطح سوم که مشاوره تخصصی بوده و در موارد خاص از جمله طلاق به متقاضیان مشاوره می‌دهد، افزود: مشاوران از طريق تکنيک هايی که ارائه می کنند سبب بهبود روابط انسانی می شوند.

وی به اثرات ناشی از اختلالات روانی در جامعه اشاره واضافه کرد: متاسفانه آن میزان که در بحث سلامت جسمانی سرمایه گذاری و سیاست گذاری شده است، در بعد روانی افراد ورود نداشته‌ و این در حالی است که بسیاری از بیماری‌های جسمی ناشی از اختلالات روانی است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با اشاره به نقش های در حال تغییر زنان و مردان، نوآوری ها، رسانه های عمومی و تکنولوژی، فقر، بی خانمانی، آسیب تنهایی و سالخوردگی به عنوان موضوعاتی مورد توجه مشاوران، اضافه کرد: بهزیستی به عنوان یک نهاد دولتی در رفاه اجتماعی، مشاوره را مهمترین راهبرد پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی شناخته و با این دیدگاه به راه اندازی و توسعه فعالیت های مشاوره ای پرداخته است.

امینی اظهار کرد: متاسفانه بدلیل ناآگاهی ها، خانواده در زمان بحرانی شدن مشکلات به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، در حالی که در بخش های مختلف چون انتخاب همسر، شیوه های فرزند پروری، حل تعارض حل مساله بلوغ و نوجوانی اگر مشاوره به موقع انجام شود، بسیاری از آسیب ها پیشگیری می شود.

وی جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی، آموزشی و ارتقای سلامت (پیشگیری اولیه)، کمک به رفع آسیب های اجتماعی موجود (پیشگیری ثانویه) و کاهش عوارض دراز مدت آسیب های اجتماعی (پیشگیری ثالثیه) را از کارکردهایی مشاوره عنوان کرد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: امروز مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی با به کار گیری اصول علمی مشاوره به طیف وسیعی از افراد دچار مشکلات متعدد انواع خدمات مشاوره ای را ارائه می کنند.

فعالیت ۱۲ مرکز مشاوره خصوصی در استان مرکزی

محمدرضا امینی با بیان اینکه مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی در دو بخش خصوصی و دولتی خدمات ارائه می کنند، اضافه کرد: ۱۳ مرکز مشاوره خصوصی که به ترتیب پنج مرکز در اراک، سه مرکز ساوه، دو مرکز خمین و در هر کدام از شهرستان های شازند و زرندیه یک مرکز مشاوره خصوصی در حال ارائه خدمات مشاوره ای به مراجعان است.

وی با اشاره به اینکه مشاوره تلفنی یکی از فعالیت های انحصاری سازمان بوده است، افزود: مشاوره (ارائه راهنمایی) تلفنی ۱۴۸۰ از فعالیت های انحصاری سازمان بهزیستی در کل کشور بوده و به متقاضیان خود خدمات در بخش های فردی، خانوادگی، تربیتی، تحصیلی، بین فردی، زناشویی، ازدواج، اعتیاد، ارائه می کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: در استان مرکزی صدای مشاور (۱۴۸۰) از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ آماده پاسخگویی به تماس گیرندگان است.

امینی با بیان اینکه رویکرد این معاونت افزایش کمی و کیفی مراکز مشاوره است، اضافه کرد: معاونت امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی به دنبال افزایش تعداد مراکز مشاوره به ۲۰ مرکز تا پایان سال آینده است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که خواستار دریافت مجوز برای مرکز مشاوره دارند باید شرایط اولیه را دارا باشند، افزود: علاوه بر آن آموزن کتبی، مصاحبه تخصصی و مدارک آنان در زمینه های تحصیلی مرتبط بررسی می شود و در صورت داشتن شرایطط و امتیاز مورد نظر مجوز تاسیس مرکز مشاوره را دریافت می کنند.

خدمات مشاوره ای نیازمند پوشش بیمه ای

امینی با بیان اینکه در پایین ترین سطح مشاوره، نیازمند ۱۲ جلسه است، گفت: به دلیل وجود هزینه های مشاوره بسیاری افراد از مراجعه به مشاوران برای پیشگیری یا رفع مشکلات خود منصرف می شوند.

وی اظهار کرد: در صورتی که مشاوره ها مانند دیگر بخش های درمانی زیر پوشش بیمه ها قرار گیرد، افراد برای درمان روان و دریافت راهنمایی به مشاوران متخصص و حرفه ای مراجعه می کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه مشاوره رشته ای نو بوده و نیازمند گذر زمان و آشنایی اقشار جامعه با آن است، اضافه کرد: تبلیغات و نقش رسانه در آشنایی مردم با مشاوره در جه اول و ارائه خدمات تخصصی مطلوب در درجه بعد سبب تغییر نگرش افراد و استفاده از این علم نوین می شود.

امینی با تاکید بر آگاه سازی و حساس سازی افراد در این بخش، به ویژه نسبت به حقوق خود و خدمات ارائه شده، گفت: در صورتی ک مردم به مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان ها مراجعه کنند، در صورت بروز مشکل امکان پیگیری و رفع نواقص وجود دارد.

کاهش ۱۲ درصدی ازدواج در هشت ماه نخست امسال

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی ازدواج در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، افزود: در مدت مذکور ۹ هزار و ۱۸۹ ازدواج در استان مرکزی ثبت شده است.

یزدان خسروی با بیان اینکهمتوسط ثبت ازدواج استان مرکزی در روز ۳۷ و چهار دهم واقعه است، اضافه کرد: ثبت ازدواج روستایی بالغ بر دو هزار و ۷۲ واقعه بود، که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۷۵ و یک دهم درصد درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه اول سال جاری هفت هزار و ۱۱۷ واقعه ازدواج شهری ثبت شده است، گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ و یک دهم درصد کاهش داشته است .

کاهش ۲۶ صدم درصدی طلاق در هشت ماهه اول ۹۳

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی از کاهش ۲۶ صدم درصدی طلاق در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال اشاره کرد و افزود: در هشت ماهه اول امسال دو هزار و ۳۱۷ طلاق در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

خسروی متوسط ثبت طلاق در استان مرکزی در هر روز را  ۹ و چهار دهم واقعه دانست و افزود: ثبت طلاق شهری در هشت ماهه نخست امسال هزار و ۹۶۳ واقعه و ثبت طلاق روستایی در این مدت ۳۵۴ واقعه بود.

با وجود اقدامات بسیار در زمینه آگاهی و آشنایی جوانان برای آغاز زندگی مشترک به بهترین شکل، باز هم شاهد مشکلات و جدایی زوجین به ویژه  در مدت کوتاه هستیم، این نیاز اساسی که والدین فرزندان خود را به سمت انتخاب های عاقلانه و متعهدانه هدایت کنند احساس می شود.

گزارش از: زهرا پاکباز

کد خبر 2443371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha